O násReklamaKontaktPartneri
Moja Kultúra

Pripravte sa v júni na podmanivé tóny klasickej gitary!

Publikované dňa: 30 May 2017
Autor: Anna Weiss
Záhrada domu Albrechtovcov má svoje neopakovateľné čaro a keď v nej znie klasická gitara, umocňuje históriu týchto priestorov.

Koncert  v záhrade domu Albrechtovcov sa konal v slnečnú sobotu dňa 27. mája 2017 v rámci akcie Kapitulské dvory. Vystupujúcich interpretov na improvizovanom pódiu, ktoré našťastie vydržalo (no zjavne by potrebovalo rekonštrukciu ako soľ), chránila pred pražiacim slnkom obrovská čerešňa – no skrátka, publiku sa naskytol pohľad ako z romantického filmu a doslova na nich dýchala história.

Ako prví vystúpili  Martin Krajčo a Zuzana Meleková, ktorý hudobnú predohru k 42. ročníku Medzinárodného gitarového festivalu J.K. Mertza otvorili skladbami jedného z najslávnejších renesančných autorov. Zneli kompozície Johna Dowlanda: My Lord Willoughby´s Welcome Home, My Lord Chamberlain, His Galliard. Dowland je špecifický autor: napriek tomu, že je výsadným skladateľom obdobia renesancie, výrazom predbehol dobu. Jeho melancholické a výrazovo silné, melodicky spevné skladby majú ďaleko od komplikovaných hudobných foriem obdobia renesancie a zreteľne v nich cítiť vplyv anglickej hudby, interpretovanej najmä na kráľovských dvoroch. Ako lutnista skomponoval množstvo diel určených pre sólovú gitaru a medzi najznámejšie patrí aj melancholická balada My Lord Willoughby´s Welcome Home, ktorá bola pôvodne populárna anglická balada a Dowland jej dýchol úplne odlišný, graciózny a zároveň clivý inštrumentálny charakter. Martin Krajčo, jeden z našich najlepších interpretov a zároveň pedagóg na VŠMU spoločne s ďalšou pedagogičkou na Konzervatóriu v Bratislave, Zuzanou Melekovou, interpretáciu zvládli bravúrne. Rytmika pekne fungovala, zároveň skladby precítili, dokázali vyspievať melodiku a správne podchytiť charakter skladieb.

Po tomto vydarenom úvode nastúpilo na pódium  Gitarové kvarteto VŠMU, ktoré pracuje pod vedením pedagóga Martina Krajča.  Kvarteto hrá v zložení: Martin Jantula, Adam Svitač, Oleksij Savko, Adam Pasztor zahralo skladbu od známeho súčasného talianskeho autora Carla Domeniconiho -  Oyun, 1. časť. Carlo Domeniconi patrí dnes medzi najrešpektovanejších autorov, ktorý dokáže vo svojich skladbách vytvoriť neuveriteľné multi-etnické fúzie, je nesmierne kreatívny a prináša inovácie v hudbe v časoch, keď si už hudobná aj laická verejnosť myslí, že v klasickej hudbe bolo už všetko povedané. Fanúšikovia gitarového festivalu si určite dobre pamätajú, že tento výnimočný autor navštívil Slovensko práve v rámci tohto festivalu. Náročnú skladbu kvarteto mladých ľudí zvládlo pomerne slušne aj keď im ešte tak trošku chýbala potrebná výrazová a interpretačná zrelosť, ktorú si rytmicky aj intonačne náročné skladby Domeniconiho vyžadujú.

Obrovský talent predviedla študentka VŠMU  Darina Jókaiová, ktorá zahrala opäť niečo z dielne Johna Dowlanda: Preludio a Galliarde. Vyspelý výraz, krásna dynamika, precítený prejav – bolo to nepochybne jedno z najlepších čísel tohto pekného popoludnia.

Študent Konzervatória v Bratislave Rastislav Sumega bude raz nepochybne účinkovať aj na väčších pódiách, lebo si zvolil náročné sústo od Sergia Assada (apropo, Assadovcov sme tu vlani na festivale mali, nepochybne si pamätáte ich záverečný koncert festivalu, ktorý doslova publiku vyrazil dych. Sumega dve časti Valseana a Preludio e Toccatina skladby Aquarelle od Assada zvládol bravúrne. Precízna rytmika, mladý interpret zvládol aj ťažšie pasáže v tempe oproti nežne romantickým častiam v piane, takže na svoj vek predviedol skutočne profesionálny výkon.

Aké by to bolo entré k festivalu, keby s na koncerte neobjavila kompozícia od samotného Kaspara Josepha Mertza? GuitarDuo Jókaiová Hnat majú pod pedagogickým patronátom manželia Krajčovci na Konzervatóriu v Bratislave a VŠMU a zahrali mimoriadne vkusnú, lahodiacu skladbu Ständchen.

 

A záver bol skutočne veľkolepý: na pódiu sa streli gitaristi viacerých generácií s názvom Festival Ansambel, ktorí tvoria interpreti: Zuzana Meleková, Rastislav Sumega, Kristína Hajdová, Veronika Sedláčková, Barbora Hýroššová, Roman Ďurka, Daniel Besedič, Alex Ďurta, Miriama Zamišková a  Peter Beladič. Tento súbor pracuje pod vedením Radky Krajčovej na Konzervatóriu v Bratislave a mohli sme počuť v ich podaní ďalšie kúsky od Carla Domeniconiho: Suite Festiva, časti I. Gavotta, II. Pavana, III. Quasi alla turca, IV. Danza, V. Marcia nuziale. Prvky minimalizmu sa tu miešali s modernou, skladby boli formálne členité a pomerne náročné na synchronizáciu – či už rytmickú alebo výrazovú. Festivalový ansámbel si s nimi však hravo poradil a ako  uvádzal v sprievodnom slove Martin Krajčo, aj tento ročník gitarového festivalu veru má čo ponúknuť, takže od 16. júna až do 21. júna si určite rezervujte večerné časy na koncerty fenomenálnych gitaristov!

 

Foto: autorka

 

 



Napíšte svoj názor

Meno:

Komentár:

Zadajte text z obrázka: captcha
Text je neviditeľný

Enter your text here:

Nový album Dagmar Zsapkovej prináša vrcholný estetický zážitok
Nový album Dagmar Zsapkovej prináša ...
viac...
PROJEKT 100 prichádza s úplne novým vizuálom
PROJEKT 100 prichádza s úplne novým ...
viac...
Film Juraja Lehotského uvedú na prestížnom festivale v Toronte
Film Juraja Lehotského uvedú na ...
viac...

Hľadáme