O násReklamaKontaktPartneri
Moja Kultúra

Spontánny svet Martiny Matlovičovej

Publikované dňa: 12 Apr 2015
Autor: Barbara Brathová
Martina Matlovičová sa narodila v roku 1975 v Bratislave a na Vianoce. Vyštudovala Vysokú školu múzických umení, za svoju tvorbu získala cenu Najkrajšie knihy Slovenska (2001),Zlaté jablko BIB 2009 (Bratislava,Tracyho tiger a Drevený tato),Zlatú stuhu 2010 (Praha, A pak se to stalo, Chrochtík a Kvikalka na cestě za blýskavým prasátkem). Jej ilustrácie sú vystavované doma i v zahraničí. Zúčastnila sa opakovane festivalu Zázračný oriešok v Piešťanoch, v roku 2010 bola súčasťou veľkej putovnej expozície slovenských ilustrátorov, ktorá bola prezentovaná na knižnom veľtrhu v talianskej Bologni, kde bolo Slovensko v tom roku čestným hosťom, v roku 2011 vystavovala na reprezentatívnej prehliadke ilustrácií v Slovenskom národnom divadle (popri troch ďalších ilustrátoroch, ktorými boli Dušan Kállay, Dana Moravčíkova a Miloš Kopták.)Žije v malebnom domčeku na konci dediny v Doľanoch so svojim manželom – ilustrátorom a animátorom Vladom Králom, s kocúrom Timurom a psami Arturom a Pančom. Do taniera im nakúkajú srnky a líšky a občas Martina dovlečie domov ďalšieho psa, ktorý sa kdesi zatúlal.

 

ČLOVEK A TVORBA

Martina Matlovičová prezentuje svoje pravdy, pocity, životnú iróniu a čistú zábavnosť. V jej tvorbe ju reprezentujú tri zásadné výtvarné bloky– ilustračná tvorba, kde má na konte slušný počet publikácií (Tracyho tiger a Drevený tato boli ocenené Zlatým jablkom BIB 2009) , veľkoplošné maľby na plátne a mimoriadne kuriózne drevené objekty. Každý z týchto súborov má prirodzene svoje špecifiká, svoju príznačnú poetiku a atmosféru .

ILUSTRÁCIA

Autorka je majster nálad. Svojich i našich. Pri tvorbe ilustrácií vie čítať text a posunúť ho na inú úroveň. Knihu  nepopisuje, nezdobí, ale žije v nej, ako niektoré z jej postáv. Zatiaľ čo napríklad v Drevenom tatovi /Albert Marenčin, Bratislava, 2007/ je viac farebne zámerne naivizujúca a razantne jednoznačná, Tracyho tiger /William Saroyan, Artfórum, Bratislava, 2009/ má v sebe viac kódov a metafor, dôstojnosti a elegancie. Martina Matlovičová – Králová patrí medzi ilustrátorky mladej generácie , ktorej tvorba je mimoriadne temperamentná, nápaditá, svieža a charakteristická. Autorka kombinuje maliarsky štýl s kolážou. Farba je vždy žiarivá, sýta, jednoznačne určujúca a dominantná. Má však zmysel pre detail, ktorý má vždy svoje miesto a kompozične dotvára celý obraz ilustrácie. Výtvarníčka má vo svojich obrázkoch mimoriadny zmysel pre vtip, iróniu a nadsázku. Štylizuje figúry, priznáva zámerne na jednej strane ich hravú  infantilnosť, na strane druhej ich vyšpekulované figliarstvo. Ilustrátorka chápe knihu ako komplex a jej tvorba je typická inovatívnym myslením a odvážnym zmyslom pre kreativitu.

Ilustrátorka je autorkou mnohých kníh , spomeniem len výber.  V roku 2001 jej vyšli tri knihy - Všetky moje zvieratká , / K. Dašková, Bratislava,  Q111 2001, /

Mojka , Jojka, komínová striga a baranček Albert ,/ Dobiáš, Bratislava, Q111 2001/ a Všetky deti sú dobré, / Bratislava, Columbus, 2001/. Ilustrácie sú veľmi farebné, priestor pre figúry je presne definovaný, ich zámerná deformácia vzbudzuje pozornosť rovnako ako forma a kompozícia. Autorka láme hranice , výjav siaha za priestor ilustrácie, necháva ho lietať. Aj keď tento „ťah“ nie je nový , odlišuje sa a je rozhodne ,nielen na domácom trhu, zaujímavý.  

Kniha Mačky vo vreci /J. Blažková, Bratislava, Q111, 2005/, je publikáciou s unikátnym vizuálnym posolstvom, kombináciou rôznych techník a koloru. Hrá sa odvážne s priestorom , expresia kompozície dominuje, nebojí sa ju narúšať, kombinovať a dopĺňať detailami, ktoré sa spravidla hýbu a dodávajú obrazom dynamiku. Pohybujú sa niekde medzi paródiou  , humorom a naivizujúcou zábavou. Pocity a fantázia sa konkretizujú vo figúrkach, ktoré majú svoj vlastný svet , charakter, anomálie, svoju módu a svoj vlastný humor.

Kniha Denis a jeho sestry /T. Revajova, Slovart, Bratislava, 2007/  je ďalším príkladom jej ojedinelej vyjadrovacej výtvarnej schopnosti. Má svoj vlastný , veľmi špecifický vizuálny jazyk , ktorý sa odrazí kontrastne aj paradoxne v čiernobielych ilustráciách peroviek.  Autorka je rovnako zaujímavá pre dospelých aj deti. Jej tvorba má svoj humor, emóciu, inteligenciu, kreatívnu invenciu znásobenú odvahou porúšať všetky striktné kánony. Dôkazom toho sú aj ocenené knihy : Ohňostroj pre deduška, Denis a jeho sestry - v súťaži Najkrajšie knihy Slovenka , Drevený tato, Tracyho tiger - v súťaži Bienále ilustrácií Bratislava.

V ostatnom čase  vyšli knihy Diera do svetra (Veronika Šikulová, Slovart, Bratislava, 2012), ktorá má na prebale perforáciu, zaujímavá bola aj spolupráca s Ester Starou na knihe Chrochtík a Kvikalka na cestě za blýskavým prasátkem ( Nakladatelství 65.pole , Praha, edícia Políčko,2012), ešte atraktívnejšia možno je  Žirafia mama a iné príšery (Alexandra Salmela, Artforum, Bratislava, 2013), ktorá vyšla aj vo fínštine (a prekladá sa do češtiny) a napokon funglovka, ktorú sme pokrstili - Gorila a já (Frida Nilsson,Portál, Praha,2015). Blog o pekných knihách Kniholub, za ktorým stojí Asil napísal o Žirafej mame, že je to „bezkonkurenčne najkrajšia slovenská ilustrovaná kniha roka 2013, možnože aj viacerých rokov.“ Kniha obsahuje dvadsaťjeden krátkych svižných rozprávok, ktoré ilustrátorka nádherne pochopila a vykreovala k nim svoje vlastné výtvarné príbehy. Je to vskutku nápadité a rozšafné farebné divadlo bizarných figúr plné dynamiky, optimistických a vzrušujúcich hier postavičiek, s ktorými máte chuť sa kamošiť. Kniha je rovnako atraktívna pre decká, ako aj pre tvorivé dospelé typy o čom svedčí aj fakt, že mi ju „znárodnil“ priateľ s dvomi vysokými školami.

OBRAZY

Voľná tvorba na plátnach nesie znaky uplatnené aj v ilustračnej tvorbe (sýty kolor, voľná kompozícia, kolážovité prvky vsúvania textov a nepatrných dômyselných  kombinácií, príznačný vtip a nadsázku) – je však v pravom slova zmysle VOĽNÁ, slobodná, nelimitovaná mantinelmi textu , zdanlivo „ohraničená“ len myšlienkou , pocitom, nápadom. Autorka používa akryl na plátne. Blokové hutné figúry v centre obrazu skrývajú v sebe skúsenosť, sarkazmus a iróniu. Sú len zdanlivo naivne zábavné, predovšetkým sú však „nad vecou“. Sú štylizované, statické, často plošné, ale vo výraze nástojčivé s úžasným fenoménom sebareflexie. „Mladosť je fuč“ je spitá do zelena, netopierí Žonglerista (zrejme jeden z nočných vtákov) žongluje s fľašami alkoholu, kubisticky pôsobiaci element húli cigaretu , ruský svadobný pár „Svadba“ javí všetky negatívne znaky asi núteného spojenia. Ľudské neresti, tlaky, smútky, zmarené lásky sa vynárajú z hravých obrazov ako  smutno-smiešne odkazy dospelých o našom podivnom svete. Tento výtvarný (a myšlienkový)  humor funguje u Martiny ako záchranné koleso, s ktorým ako jediným sa dá preplávať našimi životmi.

DREVENÉ OBJEKTY

Schopnosť fantazijných kombinácií prvkov , farieb, pastóznych vrstiev a materiálov sa najvýraznejšie prejavuje v maľovaných drevených objektoch. Tie uzatvárajú tvorivý okruh autorky , ktorý touto kreatívnou mozaikou akoby formoval jej karmickú osobnosť a existenciu. Lepené , na seba vrstvené drevené prvky disponujú atakujúcou farebnosťou, dominantná je vždy karikovaná hlava zvieraťa, človeka, často neidentifikovateľného tvora, pričom v jeho veľkorysom tele sa odohráva celý kreslený svet zložený z drobných detailov a navodzujúci dekoratívny charakter. Autorkine postavičky sú dôležité, niekedy prudko naštvané, infantilne prekvapené a spravidla sa nesmejú . Sú tu preto , aby sme sa na nich (či lepšie na sebe, ak nám to poniektorým dôjde) zasmiali my. Matlovičovej figúrky sa totiž neboja byť tučné, neforemné, nevadia im veľké  nosy a uši, malé prsia a krivé nohy. Jednoducho neboja sa byť kontrastne  smiešne. Mačka strúha parádu v šatách s motívom malých myší, veľká myš hrdinsky nosí gate so zmnoženou aplikáciou mačiek, posádka autobusu cestovnej kancelárie „Dream tour“ sa vezie v dopravnom prostriedku , ktorý sa iste na najbližšej zastávke pokazí, ale nikomu to nevadí. Všetko to zdanlivo prvoplánové, úsmevné a priamočiaro naivné má v sebe ironickú hĺbku  tragikomickej pravdy, ktorá rezonuje v krátkych vtipných autorkiných dovetkoch, frázach, útržkov myšlienok a správ organicky zakomponovaných do obrazov.   

INŠPIRÁCIA

Autorkiny  malí akryloví hrdinovia sú sympatickí a smiešni , pretože sa podozrivo podobajú na nás. Martina robí to, čo intuitívne cíti a preto je jej tvorba úprimná. Keď som sa jej pýtala, čo ju inšpiruje , povedala mi na rovinu : „nemám inšpirácie, robím to pudovo a nepremýšľam nad tým“. Som presvedčená , že jej tvorba oslovuje vnímateľa práve preto, že nie je prešpekulovaná , ale spontánna . Pramení priamo z duše. A duša je predsa pre každého z nás najsmerodatnejšia. Tá jediná totiž prežije.    

Vernisáž výstavy AKRYLKOVÝ CIRKUS nám hudobne spríjemnila akordeonistka Ana Krsmanović . Z knihy Gorila a já dramaticky čítal pán Mrkvička (Tibor Hujdič), ktorý bol aj krstným otcom publikácie. Svojou prítomnosťou nás poctili aj dámy z pražského vydavateľstva Portál, kde kniha vyšla - pani redaktorka Michaela Škultéty a grafička knihy a vedúca výroby Kateřina Tvrdá. O vynikajúcu fotodokumentáciu sa nám postaral umelecký  fotograf Hessam pôvodom z Iránu, ktorý bude mať v divadle nasledujúcu výstavu svojich diel a videoprojekciu režijne, kameramansky aj s postprodukciou obsiahol  mladý filmový režisér Tomáš Rafaj. Počas večera prebehla autogramiáda autorky expozície. Výstavu , ktorú sme otvorili v Divadle Malá scéna STU 9.apríla potrvá do 24. mája 2015. Expozícia spojená s workshopom autorky Martiny Matlovičovej a Vladimíra Krála bude aj súčasťou slávnostného Dňa matiek Iscare a.s. Výstava je otvorená vždy hodinu pred každým predstavením (vrátane doobedňajších) , ale radi vám ju sprístupníme aj v iných časoch v priebehu dňa.  

 



Halka Marčeková
14.04.2015 18:20
...A ešte je tu aj knižka "Prečo Fidlibum kuká, a nie je kukučka", ktorá vyšla v roku 2014. Svoj text nehodnotím, ale Martina ju ilustrovala prekrásne! Neviem, prečo ste na ňu zabudli.
Napíšte svoj názor

Meno:

Komentár:

Zadajte text z obrázka: captcha
Text je neviditeľný

Enter your text here:

Cluster ensemble
Cluster ensemble
viac...
Španielsky gitarista Marco Socías otvoril festival J.K. Mertza
Španielsky gitarista Marco Socías otvoril ...
viac...
Vplyv a odraz pamäte miesta Pawel Korbus:Influence diagram
Vplyv a odraz pamäte miesta Pawel Korbus:Influence ...
viac...

Hľadáme